1 Keping Duit Syiling Tanah Melayu

Posted on 15/08/2010. Filed under: For Sale, Koleksi Rangeboy, Matawang Malaysia |

Pandangan depan dan belakang.

Ini merupakan koleksi saya yang usianya paling lama setakat ini. Ianya dikeluarkan pada tahun 1247 Hijrah, ini bermakna sudah 200 tahun usianya. Ianya sudah tidak seberapa baik dan banyak tulisannya tidak nampak. Saya masih berusaha mencari yang kualitinya lebih baik.

Duit ini juga dipanggil duit ayam kerana ada gambar ayam jantan padanya. Ianya pernah digunakan di Singapura dan Melaka sebagai matawang perdagangan. Ianya sukar didapati di negara kita kerana kebanyakan duit ini telah dibawa keluar oleh rakyat asing ketika dahulu.

Berikut adalah maklumat mengenai duit ini:

Nilai tertera: 1 Keping

Berat: 1.49 -1.68 gram

Diameter: 21mm

Bahan: Tembaga

Pengeluaran: 4,286,778 Keping

Catakan: Soho Mint, Birmingham.

Nilai Semasa: RM35 – RM250

Make a Comment

Tinggalkan Jawapan

2 Respons to “1 Keping Duit Syiling Tanah Melayu”

RSS Feed for RangeBoy’s Blog Comments RSS Feed

saya ada duit ayam lebih baik dari encik..berminat hubungi saya add facebook saya.. rufeiudeen@yahoo.com

Salam. Bro saya ade duit sama mcm saudara. Tapi masih elok dan jelas tulisan nya… alhamdulillah sampai hari ini saya masih simpan lagi..


Where's The Comment Form?

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

